Etusivu Oppaat ja vinkit Vesitreeni 2012

Vatsat kesäkuntoon neljällä liikkeellä

Keväisin treeniterveisin, Tiina Mustonen Mikkeli

Kevään tehokkkaat vatsaliikkeet voit tehdä joko vesijuoksuvyön avulla tai  kaiteella.

Liikkeitä vesijuoksuun

-        juokse nostaen polvia korkealle ja kääntäen polvia sisäänpäin, ota kädet mukaan heiluttaen suoria käsiä vartalon edessä puolelta toiselle nousevan jalan puolelle 

-        vesivyöllä hiihtoliikettä jaloilla, kädet heiluvat vartalon edessä puolelta toiselle. Kämmenet yhteen tai jokin kelluttavaväline mukaan, jota heilutetaan veden alla aina etummaisen jalan puolelle

Liikkeitä kaiteelle

-        tartu käsillä kiinni kaiteesta, laita jalat yhteen ja heiluta jalkoja seinää pitkin puolelta toiselle nostaen ylös ja painaen sivulle alas (vuorenhuippu)

-        lähde koskettamaan kaidetta vuorotellen molemmilla käsillä ja molemmilla jaloilla. Suoristaen jalat taakse ja vetäen ne kippuran kautta takaisin kaiteelle (sormet ja varpaat vain hipaisevat kaidetta vuorotellen)


Marjo VänniSYKSYISTÄ SYKETTÄ SYVÄN VEDEN TREENIIN

VÄLINEENÄ ISO HYMYNAAMA

Marjo Vänni

 

1.     TÄHTI

Aseta hymynaama polvien väliin. Koukista jalat ja työnnä ne yhdessä koukistuksen jälkeen suoraksi neljään eri suuntaan. Koordinoi liikettä vatsalihaksillasi ja tasapainota käsien scullingilla – älä myöskään unohda puristaa hymynaamaa jalkojen lähentäjillä.

 Tähti (wmv) (6.8 MB)

2.     KIERTOPAINALLUS JUOKSUSSA

Ota hymynaaman reunoista kiinni ja käännä hymynaama vaakatasoon. Juokse eteenpäin ja painalla hymynaama vaakatasossa vuorotellen alas oikealle ja vasemmalle kiertämällä ylävartaloa liikkeen mukana. Muista säilyttää liikkeen aikana oikea juoksuasento unohtamatta teräviä polvennostoja.


3.     NIITTOKIERTO

Ojenna käsivarret suoraksi eteen ja aseta hymynaama kämmeniesi väliin. Polje vettä jaloilla ja kierrä hymynaamaa pystyasennossa käsivarret ojennettuina puolelta toiselle ylävartalolla myötäillen. Hae liikkeeseen etenkin ylä- ja keskivartalosta.

 Niittokierto (wmv) (5 MB)

4.     KROOLIPOTKUT

Nosta hymynaama pystyasennossa suorin käsivarsin eteesi ja potki tehokkaasti uintiasennossa krooliuinnin potkuja. Muista pitää potkut hallittuina, jotta pääset eteenpäin vastuksesta huolimatta.

 

5.     MELONTA

Aseta hymynaama polviesi väliin pystyasentoon ja ojenna jalat suoraksi eteen istuma-asennossa. Melo käsilläsi vuorotahtiin päästäksesi eteenpäin vedessä. Älä unohda pyöristää hieman selkää ja työntää olkapäitä eteenpäin vatsalihaksien voimaa unohtamatta – näin napa ei nouse pintaan ja pystyt koordinoimaan kehoasi paremmin myös käännöksissä.

Melonta (wmv) (3.9 MB)