Etusivu Oppaat ja vinkit Vesitreeni Aikuisen ja lapsen yhteiset vesitreenihetket

Syys- ja lokakuun vesitreenivinkit

Vedestä voi nauttia myös yhdessä perheen pienimpien kanssa jumpaten. Seuraavassa muutama vinkki aikuisen ja lapsen yhteisiin vesitreenihetkiin:


1. Puuronkeitto

Seiso vedessä haara-asennossa ja pyöritä lasta pystyasennossa ”puurokattilassa” kyljistä kiinni pitäen. Voit varioida liikelaajuutta ympyrässä ja vaihtaa välillä suuntaa. Voit myös seistä jalat yhdessä, jolloin liikkeestä tulee haastavampi keskivartalollesi.

puuronkeitto (wmv) (35.8 MB)

2. Ristipotku nostoin

Nosta lasta edessäsi puolelta toiselle kyljistä kiinni pitäen ja potkaise reipas potku saman puolen jalalla ristiin kohti veden pintaa. Voit säädellä liikkeen tempoa ja vaihdella liikelaajuutta niin nostoissasi kuin potkuissasi.


potkut nostoilla (wmv) (34.7 MB)

3. Ratsastus reppuselässä

Nosta lapsi reppuselkääsi ja juokse polvennostojuoksua, pakarajuoksua tai tee tehokkaita potkuja eri suuntiin. Voitte yhdessä keksiä ”villihevoselle” lisää liikevariaatioita.

reppuselässä (wmv) (76.6 MB)

4. Surffaus yhdellä jalalla hyppien

Anna lapsen istua kasvot menosuuntaan kohotetulla polvellasi, kun hypit tukijalalla jännehyppyjä. Tue lasta käsistä kiinni pitämällä ja vaihda jalkaa, kun tukijalkaa alkaa hapottaa. Haastavamman lapselle saat liikkeestä, kun annat lapsen nousta seisomaan polvelle.

surffaus (wmv) (48.2 MB)

5. Rangankierto suorin käsin

Seiso vedessä jalat yhdessä ja kannattele suorin käsin lasta kyljistä kiinni pitäen. Kierrä ylävartaloa sivulta toiselle ääriasentoja tavoitellen. Tee liike ensin hallitusti ja haasta keskivartalosi töihin, lisää vasta sitten tempoa hassutellen lapsen kanssa.


Iloa yhteisiin vesitreenihetkiin lasten kanssa toivotellen,


Vesitreenikouluttaja Marjo Pöllänen & Kristian